Κοινή Πρόταση της Ε.Σ.Π.Ε.ΑΧ. και της Ε.Σ.Π.Ε.ΗΛ. 

 

ΠΡΟΣ :     Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ                                                                     

ΚΟΙΝ  :     Μέλη  Ε.Σ.Π.Ε.ΑΧ. &  Ε.Σ.Π.Ε.ΗΛ.                                                                                               18 Μαίου 2021

ΘΕΜΑ:     Μέριμνα Προσωπικού – Ίδρυση Στρατιωτικού Φαρμακείου στο Ν. Αχαΐας

ΣΧΕΤ :     α.  Ν.Δ.107/1969 (ΦΕΚ Α΄ 28/17-2-1969)

                β.  Φ.930/000/280525 Υ.Α. (ΦΕΚ Β΄ 190/23-2-1979)

                γ.  Φ.640/71/95 Υ.Α. (ΦΕΚ Β΄ 284/12-4-1995)

                δ.  Υπ’ αριθμ. 4223/1997 Ακυρωτική Απόφαση του ΣτΕ

                ε.   Υπ’ αριθμ. 43/21-1-1998 Γνωμοδότηση του ΝΣΚ

              στ. Φ.640.1/9/98 Υ.Α. (ΦΕΚ Β΄ 543/3-6-1998)

                ζ.   Ν.2743/1999 (ΦΕΚ Α΄ 211/13-10-1999)

                η.  Φ.700/47/81659/Σ.266 Κ.Υ.Α. (ΦΕΚ Β΄ 1346/25-4-2012)

                θ.  Φ.000/23/798393/Σ.2813 Υ.Α. (ΦΕΚ Β΄ 1836/11-6-2012)

                 ι.   Φ.700/95/82967/Σ.415 Κ.Υ.Α. (ΦΕΚ Β΄ 2270/6-8-2012)

               ια. Φ.028/ΑΔ.796771/Σ.163 Υ.Α. (ΦΕΚ Β΄ 3554/30-12-2014)

               ιβ. Φ.700/51/83019/Σ.437 Κ.Υ.Α. (ΦΕΚ Β΄ 58/16-1-2015)

 

1.  Με το (α) σχετικό νομοθετείται για πρώτη φορά το 1969 η ίδρυση και λειτουργία Στρατιωτικού Φαρμακείου με οργανική υπαγωγή στο Στρατό Ξηράς. Ειδικότερα, σύμφωνα με το άρθρο 6, το Στρατιωτικό Φαρμακείο θεωρείται Υγειονομική Μονάδα του Στρατεύματος με έδρα την Αθήνα το οποίο δύναται να διατηρεί Υποκαταστήματα σε διάφορες περιοχές της Χώρας καθώς και στην έδρα του. Τα Υποκαταστήματα αυτά δύνανται να υπάγονται οργανικώς στους επιμέρους Κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων. Σκοπός της λειτουργίας του Στρατιωτικού Φαρμακείου είναι η διάθεση σε ελαττωμένες τιμές πάσης φύσεως φαρμακευτικών και άλλων συναφών προϊόντων στους προβλεπόμενους δικαιούχους. Τα πραγματοποιούμενα καθαρά κέρδη συγκροτούν το Κεφάλαιο του Στρατιωτικού Φαρμακείου, το οποίο επενδύεται σε εμπορεύματα και στα απαραίτητα για τη λειτουργία του έπιπλα και σκεύη. Αυτό το Κεφάλαιο είναι κοινό για το Κεντρικό Κατάστημα και τα Υποκαταστήματα και αποτελεί ειδική διαχείριση του Δημοσίου.

 

2.  Με το (β) σχετικό εγκρίνεται το 1979 η ίδρυση του Στρατιωτικού Φαρμακείου της Πολεμικής Αεροπορίας με έδρα το 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας, στο οποίο υπάγεται οργανικά. Στην παράγραφο 4 του ανωτέρω σχετικού προβλέπεται ότι μετά την κάλυψη των αναγκών του Στρατιωτικού Φαρμακείου, τα απομένοντα από τα κέρδη αδιάθετα έσοδα θα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τον εκσυγχρονισμό του 251ΓΝΑ ή άλλων Υγειονομικών Μονάδων.

 

3.  Σύμφωνα με το (γ) σχετικό, εγκρίνεται το 1995 η ίδρυση και λειτουργία τριών (3) Υποκαταστημάτων του Στρατιωτικού Φαρμακείου του Στρατού Ξηράς με οργανική υπαγωγή αυτών στο Πολεμικό Ναυτικό και με έδρες αντίστοιχα για μεν την Αθήνα στο Ναυτικό Νοσοκομείο Αθηνών, για δε τη Σαλαμίνα στο Ναυτικό Νοσοκομείο Σαλαμίνας και για τη Σούδα Κρήτης στο Ναυτικό Νοσοκομείο Κρήτης. Αν και με την υπ’ αριθμ. 4223/1997 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας ακυρώνεται το ανωτέρω (γ) σχετικό λόγω έλλειψης νόμιμου εξουσιοδοτικού ερείσματος, ωστόσο με την υπ’ αριθμ. 43/21-1-1998 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους επισημαίνεται ότι ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας έχει την αρμοδιότητα ίδρυσης Υποκαταστημάτων Στρατιωτικού Φαρμακείου μετά από πρόταση του Ανώτατου Συμβουλίου του αντίστοιχου Κλάδου των Ε.Δ., η οποία θα μνημονεύεται και στο προοίμιο της Υπουργικής Απόφασης. Κατά συνέπεια, με το (στ) σχετικό εγκρίνεται η διατήρηση και λειτουργία των προαναφερθέντων τριών (3) Υποκαταστημάτων, ενώ με το (ζ) σχετικό επιλύεται νομοθετικά το θέμα. Μάλιστα, αξιοσημείωτο είναι ότι στην Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους επί της τροπολογίας στο Σχέδιο Νόμου του (ζ) σχετικού, επισημαίνεται ότι από τις προτεινόμενες διατάξεις, άρα και από τη δυνατότητα ίδρυσης Στρατιωτικών Φαρμακείων με Υπουργική Απόφαση, δεν προκαλείται δαπάνη επί του Κρατικού Προϋπολογισμού, προκαλείται όμως ετήσια εξοικονόμηση δαπάνης που προκύπτει από τη μείωση του κόστους της φαρμακευτικής περίθαλψης ασφαλισμένων του Δημοσίου στους οποίους παρέχονται τα είδη των Στρατιωτικών Φαρμακείων σε μειωμένες τιμές.

 

4.   Με το (η) σχετικό ανακαθορίζονται οι κατηγορίες δικαιούχων παροχής υπηρεσιών από τα Στρατιωτικά Φαρμακεία, κάτι που ισχύει έως σήμερα. Ειδικότερα, δικαιούχοι στα Στρατιωτικά Φαρμακεία είναι:

 

α.   Οι εν ενεργεία Στρατιωτικοί όλων των βαθμών των Ενόπλων Δυνάμεων και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής.

 

β.   Οι συνταξιούχοι Στρατιωτικοί όλων των βαθμών των Ενόπλων Δυνάμεων και του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής.

 

γ.  Οι εν ενεργεία και συνταξιούχοι μόνιμοι και με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου πολιτικοί υπάλληλοι του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των υπαγόμενων ή εποπτευόμενων από αυτό Οργανισμών, Νομικών Προσώπων και Υπηρεσιών.

 

δ.  Οι αποσπασμένοι, μετακλητοί και με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου υπάλληλοι, που υπηρετούν και για όσο χρόνο υπηρετούν στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας με οποιαδήποτε ιδιότητα.

 

ε.   Οι ανάπηροι πολέμου.

 

στ. Οι απόστρατοι της Ελληνικής Αστυνομίας (ΕΛ.ΑΣ.), πρώην Χωροφυλακής και Αστυνομίας Πόλεων, καθώς και το εν ενεργεία ένστολο προσωπικό της ΕΛ.ΑΣ., που μετέχει ή δικαιούται μερίσματος από το Μετοχικό Ταμείο Στρατού (Μ.Τ.Σ.).

 

ζ.   Τα μέλη οικογενειών των δικαιούχων όλων των ανωτέρω κατηγοριών, τα οποία είναι ασφαλισμένα από αυτούς.

 

η.  Τα μέλη οικογενειών θανόντων Στρατιωτικών, που ήταν ασφαλισμένα από αυτούς και εξακολουθούν να είναι ασφαλισμένα στο ΥΠΕΘΑ.

 

5.   Με το (θ) σχετικό εγκρίνεται η ίδρυση και λειτουργία Υποκαταστημάτων του Στρατιωτικού Φαρμακείου Αθηνών στην Αθήνα, στη Λάρισα, στη Θεσσαλονίκη, στην Ξάνθη και στην Αλεξανδρούπολη, με οργανική υπαγωγή στο Στρατό Ξηράς και με έδρες για την Αθήνα το Στρατόπεδο Παπάγου (ΥΠΕΘΑ) και το 401 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο.

 

6.  Σύμφωνα με το (ι) σχετικό, το ποσοστό έκπτωσης στα Στρατιωτικά Φαρμακεία χορηγείται υπέρ των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης, υπέρ των ίδιων των δικαιούχων ή υπέρ και των δύο, ανάλογα με το ποσοστό συμμετοχής των δικαιούχων στη δαπάνη της φαρμακευτικής τους περίθαλψης. Αυτό το ποσοστό έκπτωσης τροποποιήθηκε στο 10%, σύμφωνα με το (ιβ) σχετικό.

 

7.   Με το (ια) σχετικό το 2014 εγκρίνεται η ίδρυση και λειτουργία Υποκαταστήματος του Στρατιωτικού Φαρμακείου του 251 Γενικού Νοσοκομείου Αεροπορίας στην Αθήνα, υπαγόμενο στην 112 Πτέρυγα Μάχης και με έδρα την Αεροπορική Βάση της Ελευσίνας.

 

8.  Συνοψίζοντας, τα λειτουργούντα στην ελληνική επικράτεια Στρατιωτικά Φαρμακεία ανέρχονται σήμερα σε δώδεκα (12), εκ των οποίων επτά (7) έχουν οργανική υπαγωγή στο Στρατό Ξηράς, τρία (3) στο Πολεμικό Ναυτικό και δύο (2) στην Πολεμική Αεροπορία. Από αυτά, δέκα (10) Στρατιωτικά Φαρμακεία βρίσκονται εντός Στρατιωτικών Μονάδων ή Στρατιωτικών Νοσοκομείων και δύο (2) εκτός αυτών. Επίσης, τα έξι (6) από αυτά συγκεντρώνονται στην Αττική και τα υπόλοιπα έξι (6) στην περιφέρεια και συγκεκριμένα στην Κρήτη, στη Θεσσαλία, στη Μακεδονία και στη Θράκη. Ηχηρή η απουσία ανάλογης διοικητικής μέριμνας για τις Μονάδες της Πελοποννήσου.

 

9.   Από τα παραπάνω συνάγεται αβίαστα το συμπέρασμα ότι το προσωπικό μεγάλων Μονάδων και Σχηματισμών έχει πρόσβαση σε δομές υγείας και διοικητικής μέριμνας όπως τα Στρατιωτικά Φαρμακεία. Ενδεικτικά, για την Πολεμική Αεροπορία η 113ΠΜ και η 350ΠΚΒ στη Θεσσαλονίκη, το ΑΤΑ και η 110ΠΜ στη Λάρισα αλλά και η 111ΠΜ με έδρα το Βόλο, η 115ΠΜ στα Χανιά, ενώ η 114ΠΜ, η 112ΠΜ, το ΓΕΑ, η ΔΑΥ, η ΔΑΕ, το 251ΓΝΑ και άλλες Μονάδες της Αττικής έχουν πρόσβαση στα έξι (6) Στρατιωτικά Φαρμακεία της Αττικής. Μάλιστα, η ΔΑΥ και η 112ΠΜ έχουν άμεση πρόσβαση σε Στρατιωτικό Φαρμακείο που εδρεύει εντός του Στρατοπέδου της τελευταίας. Σε αντίθεση με τα παραπάνω, οι Μονάδες της ΠΑ που εδρεύουν στην Πελοπόννησο, με μεγαλύτερες την 116ΠΜ και 117ΠΜ, δεν έχουν πρόσβαση σε ανάλογη δομή υγείας και διοικητικής μέριμνας.

 

10. Η ίδρυση και λειτουργία, λοιπόν, Υποκαταστήματος του Στρατιωτικού Φαρμακείου του 251 Γενικού Νοσοκομείου Αεροπορίας στο Νομό Αχαΐας προβάλλει ως αδήριτη ανάγκη για τους ακόλουθους λόγους:

 

α.   Η Αχαΐα αποτελεί την έδρα της 116 Πτέρυγας Μάχης, η οποία συνιστά μεγάλο Στρατιωτικό Σχηματισμό. Επιπλέον, στην πόλη της Πάτρας διαμένει μεγάλο μέρος του προσωπικού της 117 Πτέρυγας Μάχης και του Κέντρου Αεροπορικής Τακτικής (ΚΕΑΤ), με έδρα τους την Ηλεία, καθώς και του Εργοστασίου ΜΜ-ΕΕ Αράξου. Ως εκ τούτου, λόγω συγκέντρωσης μεγάλων Μονάδων της Πολεμικής Αεροπορίας, το Στρατιωτικό Φαρμακείο θα πρέπει να έχει οργανική υπαγωγή στην Πολεμική Αεροπορία. Πέραν αυτών, από αυτό το Φαρμακείο δύνανται να εξυπηρετούνται η Ναυτική Διοίκηση Ιονίου (ΝΔΙ) αλλά και Μονάδες και Υπηρεσίες που υπάγονται οργανικά στο Στρατό Ξηράς όπως το Κέντρο Εκπαίδευσης Τεχνικού (ΚΕΤΧ), 76ΜΕ, ΣΕΤΤΗΛ, 2/39 ΣΕ και η ΛΑΦ Πατρών.

 

β.  Οι δικαιούχοι των Στρατιωτικών Φαρμακείων αναφέρθηκαν παραπάνω και προβλέπονται στο (η) σχετικό. Αντιλαμβάνεται, λοιπόν, εύκολα κανείς ότι η λειτουργία ενός Στρατιωτικού Φαρμακείου στην Αχαΐα θα εξυπηρετήσει έναν αξιοσημείωτα μεγάλο αριθμό δικαιούχων που διαμένουν στο Νομό Αχαΐας ή μπορούν να έχουν πρόσβαση στο Στρατιωτικό Φαρμακείο από άλλες περιοχές της Πελοποννήσου. Ο αριθμός αυτός, σύμφωνα με μετριοπαθείς υπολογισμούς, δύναται να ξεπερνά ακόμα και τους 20.000 δικαιούχους. Να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα ο Φαρμακευτικός Σύλλογος Αχαΐας δεν διαθέτει φαρμακευτικά ιδιοσκευάσματα επί πιστώσει, δηλαδή δεν εκτελεί εντολές Ατομικών Βιβλιαρίων Νοσηλείας, για τα στελέχη του Στρατού Ξηράς και του Πολεμικού Ναυτικού, τα οποία έτσι αναγκάζονται να επωμίζονται άμεσα το αντίστοιχο κόστος αναμένοντας να αποζημιωθούν από την Υπηρεσία μεσοπρόθεσμα.

 

γ.   Θα αρθεί το αίσθημα της άνισης μεταχείρισης, αφού σήμερα οι ανωτέρω κατηγορίες δικαιούχων στο μεγαλύτερο μέρος της χώρας πλην της Πελοποννήσου έχουν πρόσβαση στις υπηρεσίες ενός Στρατιωτικού Φαρμακείου. 

 

δ.   Η διάθεση πάσης φύσεως φαρμακευτικών καθώς και άλλων συναφών προϊόντων σε μειωμένες τιμές θα συντελέσει στην ελάφρυνση των φαρμακευτικών δαπανών των δικαιούχων και στην ενίσχυση, με τον τρόπο αυτό, του οικογενειακού τους προϋπολογισμού. Και όλα αυτά, σε μια περίοδο που το οικογενειακό εισόδημα ταλανίζεται από τις περικοπές των παρελθόντων ετών και από τη γενικότερη οικονομική δυσχέρεια, ενώ ταυτόχρονα τα στελέχη καλούνται να βρίσκονται σε ύψιστη σωματική και ψυχική ετοιμότητα ώστε όχι μόνο να δύνανται να ανταποκριθούν στις αυξημένες καθημερινές υπηρεσιακές τους υποχρεώσεις, αλλά και στο ύψιστο καθήκον της προάσπισης των κυριαρχικών δικαιωμάτων της πατρίδας μας.

 

ε.   Σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, με την ίδρυση Στρατιωτικού Φαρμακείου δεν προκαλείται δαπάνη επί του κρατικού προϋπολογισμού, αλλά αντίθετα προκαλείται ετήσια εξοικονόμηση δημόσιας δαπάνης.

 

στ.  Βάσει του Κανονισμού Λειτουργίας τους, τα Στρατιωτικά Φαρμακεία αποφέρουν καθαρά κέρδη τα οποία αποτελούν το Κεφάλαιο αυτών. Εφόσον η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει Στρατιωτικά Φαρμακεία που λειτουργούν από το 1979 και το 2014 αντίστοιχα, τα Κεφάλαια αυτών μπορούν να χρηματοδοτήσουν την ίδρυση και λειτουργία ενός Υποκαταστήματος στην Αχαΐα.

 

ζ.   Πέραν των ανωτέρω, το προβλεπόμενο ποσοστό έκπτωσης δεν χορηγείται μόνο υπέρ των δικαιούχων αλλά και υπέρ των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης όπως ο ΕΟΠΥΥ και το ΥΠΕΘΑ. Επιπρόσθετα, στον Κανονισμό Λειτουργίας προβλέπεται ποσοστό επί των καθαρών κερδών το οποίο ενισχύει το Μετοχικό Ταμείο Αεροπορίας (ΜΤΑ). Επίσης, δυνατότητα προμήθειας φαρμακευτικών προϊόντων σε μειωμένες τιμές δίνεται και στις Στρατιωτικές Μονάδες με συνέπεια και στην περίπτωση αυτή να επιτυγχάνεται εξοικονόμηση πόρων στις προβλεπόμενες ετήσιες πιστώσεις για προμήθεια ιατροφαρμακευτικού υλικού. Συμπερασματικά, η λειτουργία ενός Στρατιωτικού Φαρμακείου αποφέρει οικονομικά οφέλη σε πολλαπλά επίπεδα.

 

η.   Η στρατιωτική αλλά και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ, έχοντας ως βασικό πυλώνα την ευαισθησία για το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων και ως διαρκή επιδίωξη τη μέριμνα για αυτό, θα δικαιώσει ηθικά τις άοκνες προσπάθειες τόσο του ιπτάμενου προσωπικού των μεγάλων Σχηματισμών της Π.Α. στη Δυτική Ελλάδα, που αποτελούν τους «ιπτάμενους φρουρούς του Αιγαίου», αλλά και του τεχνικού και όλου του λοιπού προσωπικού που εξασφαλίζει την επιχειρησιακή ετοιμότητα των Μονάδων αυτών αλλά και τη διαρκή προσφορά τους στην ελληνική κοινωνία γενικότερα. Ας μη λησμονούμε ότι «Θερμοπύλες» δεν φυλάσσουν μόνο τα στελέχη τα οποία βρίσκονται στις εσχατιές της ελληνικής επικράτειας, αλλά και όσα στελέχη εξασφαλίζουν από οποιοδήποτε γεωγραφικό σημείο της χώρας το «Αίεν Υψικρατείν».

 

θ.   Η ίδρυση ενός Στρατιωτικού Φαρμακείου στην Αχαΐα θα αποτελέσει μοχλό αντιμετώπισης τυχόν αποφάσεων των τοπικών Φαρμακευτικών Συλλόγων για αναστολή της χορήγησης φαρμάκων επί πιστώσει, δηλαδή για άρση εκτέλεσης εντολών Ατομικών Βιβλιαρίων Νοσηλείας, για τους ασφαλισμένους του ΓΕΑ. Η τελευταία τέτοια ενέργεια σημειώθηκε το 2017 από το Φαρμακευτικό Σύλλογο Αχαΐας και έπειτα από την άρση της αποτελεί τη μόνιμη επωδό στην επιχειρηματολογία του εν λόγω Συλλόγου.

 

11.  Συμπερασματικά, η ίδρυση Στρατιωτικού Φαρμακείου της ΠΑ στο Νομό Αχαΐας αποτελεί προδήλως απαραίτητη ενέργεια που πρέπει να αναληφθεί από τη στρατιωτική και πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ για να τηρηθεί η αρχή της ίσης μεταχείρισης του προσωπικού αλλά και ως έμπρακτη απόδειξη διοικητικής μέριμνας προς τα πολυάριθμα στελέχη των ΕΔ, και όχι  μόνο, που διαμένουν με τις οικογένειές τους στη Δυτική Ελλάδα. Ο αριθμός των ωφελούμενων δικαιούχων αλλά και τα πολλαπλά οικονομικά οφέλη αναλύθηκαν παραπάνω και, κατά κοινή ομολογία, καθιστούν το εγχείρημα αναγκαίο αλλά και εφικτό. Ανάλογο προηγούμενο υπάρχει, ίδια κεφάλαια μπορούν να εξευρεθούν, ενώ η στελέχωση αποτελεί θέμα αξιοποίησης υπάρχοντος ή τοποθέτησης κατάλληλου προσωπικού. Σύμφωνα, λοιπόν, με το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, αυτό που απομένει είναι η πρόταση του Ανώτατου Αεροπορικού Συμβουλίου (ΑΑΣ) και η έκδοση ανάλογης Υπουργικής Απόφασης.

 

 Για τα Διοικητικά Συμβούλια
 των Ε.Σ.Π.Ε.ΑΧ. και Ε.Σ.Π.Ε.ΗΛ.
Ο Πρόεδρος Ε.Σ.Π.Ε.ΑΧ.  Ο Πρόεδρος Ε.Σ.Π.Ε.ΗΛ. 
 Ελευθέριος Μπουρδανιώτης  Μπέκας Γεώργιος
 Ανθστης (ΕΟΧΟΜ) Ανθσγος  (ΕΟΠΛ)
 κιν. 6983513979  κιν. 6983514190

 

 

Loading...