Η Ένωση Στρατιωτικών Περιφερειακής Ενότητας Αχαίας (Ε.Σ.Π.Ε.ΑΧ.) κατά το τελευταίο χρονικό διάστημα έχει γίνει αποδέκτης των παραπόνων πολλών στρατιωτικών, ιδίως του ΣΞ και της ΠΑ, σχετικά με τις δαπάνες υγειονομικής περίθαλψης τόσο των ίδιων, όσο και των μελών των οικογενειών τους.

 

Τα προβλήματα δεν έχουν βέβαια προκληθεί πρόσφατα, αλλά αποτελούν συνέχεια χρονίζουσας παθογένειας. Αυτό που επιτείνει τις συνέπειές τους, όμως, είναι η διαρκής επιδείνωση των οικονομικών συνθηκών ιδίως κατά το τελευταίο έτος.

 

Πιο συγκεκριμένα, χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η οικονομική δαπάνη των στελεχών για τη διενέργεια συνεδριών εργοθεραπείας για τα τέκνα τους. Σύμφωνα με τα (β) και (γ) σχετικά, το κρατικό τιμολόγιο περιλαμβάνει αποζημίωση που ανέρχεται στα 1,23€ ανά συνεδρία εργοθεραπείας, η οποία στην πλειονότητα των μελών υπόκειται σε συμμετοχή 20%, δηλαδή ουσιαστικά η αποζημίωση ανέρχεται στα 0,98€ ανά συνεδρία! Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με το (ε) σχετικό, στα ασφαλιστικά Ταμεία που περιλαμβάνονται στον ΕΟΠΥΥ η αντίστοιχη αποζημίωση ανέρχεται σε 15€ μεικτά και 12€ καθαρά ανά συνεδρία! Με λίγα λόγια, το ύψος της αποζημίωσης ανά συνεδρία εργοθεραπείας για όλους τους υπαλλήλους του Δημοσίου είναι 1.200% μεγαλύτερο από το αντίστοιχο ύψος αποζημίωσης των ίδιων θεραπευτικών πράξεων για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και τις οικογένειές τους. Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν εύκολα το μέγεθος της ανισότητας και του προβλήματος, ειδικά αν αναλογιστούμε ότι τα απαιτούμενα ποσά μπορεί να αγγίζουν τα 200 με 300€ μηνιαίως για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 12 μηνών, ή αν λάβουμε υπόψη ότι υπάρχει περίπτωση περισσότερα του ενός παιδιά του στρατιωτικού να χρήζουν εργοθεραπείας.

 

Ένα άλλο παράδειγμα αποτελούν τα γυαλιά οράσεως. Σύμφωνα με το (α) σχετικό, το οποίο διέπει την υγειονομική περίθαλψη των Στρατιωτικών των Ενόπλων Δυνάμεων και του Λιμενικού Σώματος (καθώς και των υπ’ αυτών ασφαλισμένων μελών των οικογενειών τους), δεν προβλέπεται η κάλυψη εξόδων αγοράς γυαλιών οράσεως για τα μέλη. Αντίθετα, σύμφωνα με την (στ) σχετική, που περιλαμβάνει τον Ενιαίο Κανονισμό Παροχών Υγείας του ΕΟΠΥΥ, στον υπόλοιπο δημόσιο τομέα προβλέπεται η καταβολή χρηματικού επιδόματος για την προμήθεια γυαλιών των έμμεσα ασφαλισμένων (δηλαδή των μελών της οικογένειας των δημοσίων υπαλλήλων) προκειμένου να αποκατασταθεί η οπτική τους οξύτητα. Το πρόβλημα, φυσικά, επιτείνεται στην περίπτωση που και οι δύο γονείς είναι στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, διότι δεν υπάρχει η δυνατότητα επιλογής άλλου Ταμείου πλην του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Αξιοσημείωτο είναι το ότι, σύμφωνα με τη (η) σχετική απάντηση του κ. Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Άμυνας σε ερώτηση κατά τη διαδικασία του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, από το 2019 το (α) σχετικό τελεί υπό αναθεώρηση και προωθείται η «θεσμοθέτηση χορήγησης χρηματικού επιδόματος για αγορά γυαλιών οράσεως από τα μέλη των οικογενειών των στρατιωτικών». Ωστόσο, πολλές οικογένειες στελεχών εξακολουθούν να προμηθεύονται γυαλιά οράσεως με εξ ολοκλήρου δικά τους έξοδα, με αποτέλεσμα την άδικη επιβάρυνση του προϋπολογισμού τους.

 

Ενδιαφέρουσα επίσης είναι και η περίπτωση των δαπανών οδοντιατρικής περίθαλψης. Είναι γνωστό ότι δεν υπηρετούν όλοι οι στρατιωτικοί σε Μονάδες πλησίον των Στρατιωτικών Νοσοκομείων, οπότε σε πολλές περιπτώσεις, όπως για παράδειγμα στο Νομό Αχαΐας, τόσο τα στελέχη όσο και τα μέλη των οικογενειών τους είναι αναγκασμένα να απευθύνονται σε ιδιώτες οδοντιάτρους για να τους παρασχεθούν οι απαραίτητες υπηρεσίες υγείας. Ωστόσο, το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι η αποζημίωση για θεραπευτικές, προσθετικές, ορθοδοντικές και άλλες θεραπείες βασίζεται σε νομοθετικά κείμενα που έχουν εκδοθεί σχεδόν τριάντα χρόνια πριν! Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το (γ) σχετικό, το ύψος αποζημίωσης μιας έμφραξης από σύνθετες ρητίνες δεν ξεπερνά τα 7€, στο οποίο παρακρατείται συμμετοχή 20% σύμφωνα με το (α) σχετικό, δηλαδή το καθαρό ποσό της αποζημίωσης ανέρχεται στα 5,6€ ανά έμφραξη. Ανάλογα χαμηλό είναι το ύψος της αποζημίωσης και για τις υπόλοιπες οδοντιατρικές θεραπείες, γεγονός που δεν έχει απολύτως καμία σχέση με τις σημερινές αμοιβές των ιδιωτών οδοντιάτρων, ενώ παράλληλα δε συμβαδίζει ούτε με τον τρέχοντα πληθωρισμό αλλά ούτε και με το ύψος της αγοραστικής δύναμης των στρατιωτικών.

 

Στα παραπάνω θα πρέπει δυστυχώς να προστεθεί και το γεγονός ότι συχνά παρατηρούνται καθυστερήσεις στην εκκαθάριση των δικαιολογητικών για τις δαπάνες υγείας καθώς και στην αποπληρωμή αυτών των δαπανών. Έτσι, για παράδειγμα, στο ΓΕΣ η αποζημίωση οδοντιατρικών δαπανών των στελεχών μπορεί να πραγματοποιηθεί με καθυστέρηση έως και έξι μηνών, ενώ στο ΓΕΑ η αποζημίωση των στελεχών γίνεται, μεσοσταθμικά, συνήθως μέχρι τέσσερις μήνες μετά την κατάθεση των αντίστοιχων δικαιολογητικών.

 

Τέλος, θα πρέπει να μεταφέρουμε και τον προβληματισμό συναδέλφου, στο οικογενειακό περιβάλλον του οποίου υφίσταται άτομο που χρήζει, λόγω νεφροπάθειας τελικού σταδίου, μετακίνησης εκτός του αστικού κέντρου της Πάτρας και για απόσταση μέχρι 50 χιλιόμετρα, προκειμένου να λάβει τις απαιτούμενες υπηρεσίες υγείας (συνεδρίες αιμοκάθαρσης). Σύμφωνα με το ά. 14 του (α) σχετικού, τα ά. 9 και 11 του (δ) σχετικού και, κυρίως, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στη (ζ) σχετική, για το ΥΠΕΘΑ προβλέπεται η αποζημίωση μετακίνησης ασθενών (οδοιπορικά έξοδα) ανάλογα με τη χιλιομετρική απόσταση ανάμεσα στον τόπο κατοικίας του ασθενή και στο νεφρολογικό κέντρο, αλλά μόνο εντός αστικών περιοχών. Ωστόσο, στο άρθρο 56 του (στ) σχετικού καθώς και στην (θ) σχετική Εγκύκλιο, προβλέπεται αποζημίωση μετακίνησης εκτός αστικών κέντρων των ασθενών που είναι ασφαλισμένοι στον ΕΟΠΥΥ, ήτοι προβλέπεται η εφάπαξ απόδοση σαφώς μεγαλύτερου χρηματικού αντιτίμου ύψους 400€ ανά μήνα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο Στρατιωτικός, σε σχέση με τους υπόλοιπους δημοσίους υπαλλήλους, να αποζημιώνεται με διαφορετικό τρόπο και μάλιστα με χαμηλότερα οικονομικά ποσά, κάτι που καταστρατηγεί κάθε έννοια ισονομίας και αντιβαίνει ακόμα και στη συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της ισότητας μεταξύ των Ελλήνων πολιτών. Να σημειωθεί ότι και σε αυτήν την περίπτωση, σύμφωνα με την (ι) σχετική απάντηση του κ. Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας σε τεθείσα κατά τον Κοινοβουλευτικό Έλεγχο ερώτηση, το (α) σχετικό (δηλαδή το ΠΔ 432/1983) εξακολουθεί κατά το 2020 να βρίσκεται σε καθεστώς αναθεώρησης.

 

Συμπερασματικά, είναι γεγονός ότι έχουν γίνει αρκετά βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση όσον αφορά στη βελτίωση του πλαισίου της παρεχόμενης στους στρατιωτικούς υγειονομικής περίθαλψης, όπως για παράδειγμα η υιοθέτηση της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης των φαρμακευτικών αγωγών ή η υιοθέτηση από το ΥΠΕΘΑ παροχών υγειονομικής περίθαλψης των ασφαλισμένων του ΕΟΠΥΥ. Σύμφωνα με πρόσφατη, ωστόσο, απάντηση του κ. Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας [(ια) σχετική] σε αντίστοιχη ερώτηση στη Βουλή των Ελλήνων, κατά το 2022 το ΠΔ 432/1983 ακόμη αναθεωρείται. Προδήλως, είναι πλέον αδήριτη η ανάγκη ολοκλήρωσης των διαδικασιών αναθεώρησης του εν λόγω ΠΔ. Ταυτόχρονα, όμως, επιβάλλεται και η αναθεώρηση προς το ρεαλιστικότερο των αποδιδόμενων στους στρατιωτικούς δαπανών υγειονομικής περίθαλψης, ως ελάχιστο δείγμα ηθικής τάξης και ισότητας με τους υπόλοιπους ασφαλισμένους του Δημοσίου, αλλά και ως ελάχιστο δείγμα διοικητικής μέριμνας του ΥΠΕΘΑ.

 

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών (Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ.), προς την οποία απευθύνεται το παρόν, παρακαλείται για την ανάδειξη του θέματος και την προώθησή του προς την Πολιτική και τη Στρατιωτική Ηγεσία του ΥΠΕΘΑ.

 

Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Ο Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
Ελευθέριος Μπουρδανιώτης Βασίλειος Στροσκίδης
6983513979 6983520373

 

Loading...

 

 

Loading...

 

 

 Διαβάστε εδώ την ανάρτηση στην ιστοσελίδα της Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ.

 

Διαβάστε εδώ την ανάδειξη του θέματος στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Στρατιωτικών (EUROMIL)